KLARA

Custommade Sud Aviation Caravelle 

 Født 10. mai 2007          

  

                                           KLARA  som liten                                                         Caravellen. Den  lille smekre franske m’amselle, en perle i design...............

Fra loggboken:   Captain Jan. 67 – Mar.74

 Total flytid:  3.340 timer

Hoset var nesten like lenge på Caravellen som på Convair’n. Hadde færre flytimer (men det var vel fordi den fløy fortere!!) Dette var hans første sivile jet. I begynnelse fløy han mellomdistanse med den. Alle Europa destinasjoner pluss midtøsten. SAS fløy på Beirut den gangen.  Oppdretter var første gang i London, sommeren 67, som også var min første tur med med Carvelle. Etterhvert ble Caravellen avløser til Convair’n på innenriksrutene. Hoset var med,  da jetalderen inntok landet nord for Polarsirkelen. På dette flyet hadde han også for første gang en kvinnelig  2. Pilot. Det var Turi Widerøe, som startet sin karriære i SAS på Metropolitan i april 1969, og ble dermed den første kvinnelige pilot for et større flyselskap (major airline) i vesten. Hoset var på Carvellen helt til den ble tatt ut av tjenste for SAS.                                                                 

Sud Aviation Caravelle  satt i produksjon 1958 etter bestillinger fra Air France og SAS, er i dag å betrakte som det første jet passasjerfly med virkelig suksess. Den gjennomgikk et omfattende testprogram før den endelig kom på vingene i aktiv tjeneste.  Det var i april 1959, jomfrutur København Beirut. SAS ble først ute, noe som var svært krenkende for Air France’s franske nasjonalfølelse............   

Tjenestetid  i  SAS 1959-1974

Med Caravellen inntok SAS jetalderen, (og Custommade utstillingsringen)

Far og datter. BIR og BIM  (NSK Rogaland 2008)